ead> استان مرکزی (سرزمین جاذبه های گردشگری)

امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

استان مرکزی (سرزمین جاذبه های گردشگری)
نویسنده : dr.amir m تاریخ : چهار شنبه 29 مرداد 1393


این آبها دارای گوگرد است و هر ساله جمع کثیری از هموطنان برای بهره مندی از خاصیت درمانی آن به این منطقه سفر می کنند.

غار نخجیر در دلیجان یکی دیگر از جاذبه های استثنایی و با ارزش طبیعی استان مرکزی است که هر بیننده ای را متعجب می کند.

این غار در فاصل شهرهای نراق و دلیجان در دامنه کوه واقع شده و در سال 1368 توسط گروهی کوهنورد کشف شد.

تزئینات رسوبی و دولومیتی غنی آن به صورت گنجینه ای زیبا، پیش روی بینندگان است و این غار را به یکی از زیباترین غارهای جهان تبدیل کرده است.

غار نخجیر از یک شاخه اصلی و چندین شاخه فرعی تشکیل شده که طول شاخه اصلی آن به یکهزار و 100متر می رسد و شاخه های فرعی این غار نیز دارای دره های عمیق بوده و در تمام مسیر بلورها و آویزه های کلسیت مناظری زیبا را خلق کرده است.

ˈمنطقه ییلاقی جاسبˈ واقع در شمال شرق شهرستان دلیجان با آب و هوای معتدل و چشم اندازهای طبیعی نادر یکی دیگر از ظرفیت های گردشگری طبیعی استان مرکزی است که نظیر آن در کمتر نقطه ای از ایران مشاهده می شود.

ˈتالاب میقانˈ اراک در دل کویری با 100 کیلومتر وسعت قرار دارد که در فصل بهار محلی برای مهاجرت پرندگان است.

وسعت این تالاب در مواقع پر آبی به 30 هزار متر افزایش می یابد و سالانه پذیرای بیش از 12 هزار قطعه پرنده مهاجر از سیبری است .

ˈکوه بوجهˈ به شکل مخروطی یکی از مناطق گردشگری پرطرفدار در شهرستان خمین است که در اغلب روزهای هفته پارک زیبای آن استراحتگاه علاقه مندان طبیعت است.

مهمترین اثر تاریخی که موجب سفر گردشگران و میهمانان زیادی به خمین می شود، خانه قدیمی حضرت امام خمینی (ره) در مرکز این شهر است.

منزل پدری امام راحل در خمین ، قلعه تدافعی بوده که هنگام حمله اشرار و غارتگران ، محلی امن برای اهالی بی دفاع محسوب می شده است.

سبک ساختمان سازی این خانه مربوط به عصر قاجار است و قدمت آن به حدود ‪ ۱۷۲‬سال می رسد که در مجموعه این بیت پنج خانه بزرگ و یک خانه کوچک است.

قلعه ˈسالار محتشمˈ که اینک موزه مردم شناسی خمین است توسط مرحوم ˈمیرزا علی خان کمره ایˈ معروف به سالار محتشم ساخته شده و تاریخ ساخت آن به اواسط دوره قاجاریه می رسد.

این بنای تاریخی در محله قدیمی شهرˈ قلعهˈ واقع شده و شامل یکهزار مترمربع عمارت های اشرافی و بزرگ در درون یک باغ است و جلوی اتاق های این بنا یک ایوان بزرگ قرار دارد که از دو طرف به وسیله پله به حیاط ارتباط دارد.

ˈسراب عباس آبادˈ در دو کیلومتری شرق شهر شازند در دامنه شمالی رشته کوه راسوند واقع شده و از دهانه چشمه به سوی محله عباس آباد که مسیر جریان آب است، درختان زیبای صنوبر و بید کاشته شده که چشم انداز زیبایی به منطقه داده است.

فضای سرسبز و درختان اطراف، منظره بسیار دیدنی سراب را زیباتر کرده و سرسبزی محل و آبی که از زیر کوهسار روان است، تفرجگاهی را به وجود آورده که هر ساله هزاران نفر را به سوی خود جلب می کند.

ˈسرچشمه محلاتˈ ، سرچشمه ˈبلاغ حکˈ،چشمه ˈاسکانˈ، سرابهای ˈرضاآبادˈ،ˈعمارتˈ، ˈشفاˈ، ˈسلیمانیˈ، ˈحکیمˈ، ˈگراوˈ، ˈعنبرتهˈ ، ˈقاقانˈ و ˈپنجه علیˈ و 25 چشمه در منطقه حفاظت شده هفتاد قله و تعدادی نیز در مناطق روستایی از دیگر چشم اندازهای طبیعی در استان مرکزی است.

یکی دیگر از جاذبه های مهم تاریخی استان مرکزی مجموعه ارزشمند بازار اراک است که در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست سپهدار اعظم ساخته شد.

این بازار به عنوان آخرین نمونه معماری و شهرسازی اسلامی در دوره قاجاریه مطرح است و دارای دو محور عمود بر هم می باشد و در آن اصناف و مشاغل مختلف از دیرباز فعالیت داشته و علاوه بر کاربری اقتصادی شامل بناهای آموزشی، مساجد و حمام نیز هست.

ˈمسجد جامع ساوهˈ از اولین مسجدهایی است که در ایران و در شهر ساوه ساخته شده و در دوره های مختلف توسط هنرمندان ایرانی تزئین و مرمت شده است.

این مسجد کهن که در ساخت آن از خشت و گل استفاده شده، چهار هزار و ۲۰۰ مترمربع وسعت دارد ودر سال ۱۳۱۰ به عنوان نخستین مکان تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ˈمسجد جامع شش ناوˈ نیز یکی از قدیمی ترین و مهمترین آثار تاریخی و معماری دوره سلجوقیان در شهرستان تفرش استان مرکزی است که گردشگران را به خود فرامی خواند.

این مسجد در محله تاریخی ˈفمˈ تفرش واقع شده و نام آن به واسطه شش ناودانی است که آب قنات را به طور مساوی عبور می داده و به محله های تفرش جاری می کرده است.

ˈموزه چهار فصلˈ اراک واقع در بنای تاریخی حمام چهار فصل یکی از 12 موزه زیبا و دیدنی استان مرکزی است که در آن اشیای باستانی و مردم شناسی به نمایش درآمده است.

حمام چهار فصل در عهد قاجاریه به همت حاج محمدابراهیم خوانساری بنا شده و اکنون به گنجینه ای از آثار تاریخی تبدیل شده است.

این حمام از گرمخانه، سربینه (رختکن)، حجره های متعدد و قسمت های زنانه و مردانه تشکیل شده است.

موزه سلطان آباد، موزه حسن پور (صنایع دستی)، موزه مفاخر اراک، سالار محتشم خمین، تکیه فرمهین، گنبد چهار سوق و مسجد جامع ساوه، منزل وزیر دفتری و معتمدالدوله آشتیان از دیگر موزه های استان مرکزی هستند.

در استان مرکزی 263 بنای مذهبی و بقاع متبرکه وجود دارد که هرساله خیل کثیری از گردشگران را به خود فرا می خواند و ˈامامزاده خاتون (ع) در اراک، شاهزاده محمد عابد (ع) در مشهد میقان اراک، هفتاد و دو تن ساروق، امامزاده سهل بن علی (ع) در شازند، امامزاده سلطان سید احمد هزاوه ای (ع)، امامزاده سید اسحاق در ساوه و امامزاده ریحان در خمین از جمله آنها است

ˈمنزل استاد دکتر ˈعبدالعظیم قریبˈ یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و تاریخی استان مرکزی در شهرستان آشتیان مربوط به دوره قاجار است.

این منزل در روستای گرکان، روبروی دانشسرا واقع شده و در پنجم بهمن ماه سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۵۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وجود شهر زیرزمینی زلف آباد در فراهان و تپه تاریخی سرسختی شازند با قدمت هفت هزار و 500 ساله بیانگر غنای فرهنگی این خطه از دیرباز بوده و از دیگر ظرفیت های باستانی مهم می توان روستای آوه ساوه، آتشکده آتشکوه و خورهه محلات را ذکر کرد.

استان مرکزی در حوزه جاذبه های معنوی نیز سرمایه های گران سنگی دارد و وجود 80 زیررشته صنایع دستی از 362 رشته فعال صنایع دستی کشور بیانگر ذوق و غنای هنری و زیباشناختی مردم این دیار است.

وجود بیش از دوهزار نخبه علمی، تاریخی و فرهنگی یکی از ظرفیت های منحصر به فرد استان مرکزی است که این استان را به قطب نخبه پروری تبدیل کرده و از جمله آنها می توان امام خمینی (ره) ، امیرکبیر، دکتر چمران، دکتر قریب و پروفسورحسابی را نام برد.

استان مرکزی در ایام تعطیلات نوروز با مجموعه جاذبه های تاریخی، طبیعی و مذهبی آماده بازدید گردشگران است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: استان اراک، ،


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.




تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به راهنمای گردشگری استان لرستان و اراک مي باشد.